Tuesday, January 18, 2011

19 January 2011(Penyakit Cendawan)

Perkembangan terkini projek cendawan tiram kelabu oleh berkat agrovision.Sehingga hari ini,pihak kami menghadapi banyak masalah pada bongkah cendawan kami.Separuh dari bongkah kami yang berjumlah 1200 + 300 bongkah telah dijangkiti penyakit kulat hijau,hama dan juga kulat hitam.Masalah ini telah menganggu pengeluaran hasil kami kepada pelanggan.

Dari pengamatan kami,mungkin masalah ini disebabkan oleh :-

1)Persekitaran yang tidak sesuai kerana kawasan bangsal kami dikelilingi longkang dan sentiasa lembab dan berlumut.Mungkin ini menyebabkan kulat hijau mudah menyerang bongkah cendawan di dalam bangsal kami.

2)Lantai bangsal yang tidak disimen serta sering ditenggelami air.Kawasan bangsal kami masih lagi tidak disimen kerana kekurangan modal dan seringkali ditenggelami air disebabkan saliran yang tidak lancar.Mungkin penyakit dari air ini telah menjangkiti bbongkah cendawan kami.

3)Masalah serangga seperti bari-bari yg banyak di dalam bangsal kami.Dari apa yang kami lihat,bongkah yang dijangkiti kulat hijau mempunyai serangga di dalamnya.

kami sedang mencari jalan penyelesaian untuk masalah ini secepat mungkin kerana tidak mahu menghampakan pelanggan kami.InsyaAllah dugaan ini akan berjaya kami tempuhi.

No comments:

Post a Comment